Storsegel från Royal Marine

Att välja rätt

För att vi skall kunna tillverka ett segel som passar dig perfekt måste vi få veta lite om hur dina prioriteringar ser ut. För det är vad det handlar om, att välja rätt!

Materialval och skärning beror på vad du vill uppnå som kund. Ska det vara billigt, eller prioriterar du prestanda. Vill du ha snabba segel på bekostnad av lite kortare livslängd eller vill du ha långlivade segel, kanske på bekostnad av lite tyngre och möjligen lite långsammare segel? Vad man dessutom måste ta ställning till, om inte klassregler föreskriver det, är vilken typ av lattor seglet skall ha: vanliga korta lattor, genomgående (fullängds)- lattor, eller ett mellanting, t ex 2 genomgående i toppen och 2 förlängda i nedre delen.

Vi skall försöka förtydliga och ge dig svaret på frågorna ovan men läs gärna lite under fliken dukfakta och skärningar först, för att få kunskap om lite facktermer. 

Söker du prestanda och är beredd att betala några kronor extra så är det ett laminatstorsegel som gäller. För racingändamål gärna utan taft och limmat. Söker du prestanda, men prioriterar lite mer livslängd och tålighet mot nötning, väljer du laminat med taft på en eller båda sidor. Dessa segel kan fås med antingen crosscutskärning eller triradiell skärning, och med många olika typer av fibrer i de kraftbärande trådarna. Söker du en slitvarg och accepterar att det bukar till sig lite från år till år, väljer du ett dacronstorsegel med crosscutskärning. Det sista alternativet är billigast.



 

Klicka på bilderna så blr de större

membransegel kevlar S 30
Storsegel i Flexduk aramid/ kol Genua membran kevlar



Valet av lattor påverkas också av riggtyp, exempelvis om båten har svepta spridare, och om man vill ha linor som samlar ihop seglet vid nedtagning, sk lazy-jacks-linor. Vidare måste du fundera över hur stor akterrunda seglet får ha och som du vill att seglet skall ha.

Andra frågor; skall seglet ha replik eller travare och hur skall det revas, med bindrev eller rullrev. Kanske är det dags att satsa på single-line-reef, då man revar både framtill och baktill med en enda lina. Detta kräver lite arbete på den gamla bommen eller en ny bom.

Fundera även på om du vill ha storseglet lösfotat, om klassregeln tillåter det. Om du funderar på genomgående lattor så finns det olika typer av trycktravare som gör att det går mycket lättare att hissa och ta ned seglet.

Läs mer om olika sorters dukar och till vad de ska användas kan beöka Polyant/Dimensions hemsida.

Royal Marine Tändsticksvägen 8
593 38 Västervik
Tel: +46 490 177 00
Tel: +46 490 177 14
Fax: +46 490 358 83
Kontakta oss